Przy określaniu przeznaczenia samochodu kluczowe dla potrzeb podatku akcyzowego nie są cechy nadane temu pojazdowi przez podatnika, ale cechy nadane przez producenta

W wyroku WSA w Rzeszowie z dnia 20 marca 2012 r. (I SA/Rz 102/12) wskazywano że przy określaniu przeznaczenia samochodu kluczowe nie są cechy nadane temu pojazdowi przez podatnika, ale cechy nadane przez producenta. W przedmiotowym wyroku sąd wskazał również elementy wyposażenia pozwalają stwierdzić, że pojazd został przeznaczony głównie do przewozu osób: „Świadczy o tym wysoki standard wykończenia pojazdu, jego estetyka, które nadają mu cechy wysokiej klasy komfortowego pojazdu. Tylna część pojazdu została wyposażona w takie same cechy jakie posiadała jego przednia część. Komfortowe siedzenia, pasy bezpieczeństwa, automatycznie otwieranie szyby, wewnętrzna blokada drzwi uchwyty i oświetlenie nad drzwiami. Stylistyka pojazdu z tyłu była identyczna ze stylistyką przedniej części pojazdu.

Ponadto pewne elementy w jakie wyposażano pojazdy tej marki, modelu, klasy również świadczyły o jego osobowym przeznaczeniu, były to czujnik obecności fotelika dziecięcego czy pasażera.”

Powyższych ustaleń  -w opinii Sądu – nie mogły zmienić pojedyncze cechy, , a które w jego ocenie nadawały mu charakter pojazdu ciężarowego, tj. plastikowa przegroda oddzielająca część przednią pojazdu od tylnej, wymontowana kanapa wraz z pasami bezpieczeństwa oraz plandeka wyrównująca w tylnej części pojazdu. Wszystkie te elementy nie miały charakteru trwałego i nie mogły pozbawić samochodu cech, jakie nadał mu jego producent.

Sąd podzielił stanowisko, zgodnie z którym o zasadniczym przeznaczeniu pojazdu decyduje jego producent ponieważ to właśnie on tworzy konstrukcję pojazdu zgodną z normami bezpieczeństwa, przepisami o ruchu drogowym, która ma odpowiadać określonemu przeznaczeniu pojazdu.

źródło: Instytut Studiów Podatkowych Sp. z o.o.
foto: pixabay.com